| Follow || Dashboard |
//contenganDEMIcontengan
::what is the meaning of life without experience::
Sunday 9 September 2012 | 22:56 | 3 Talking ♥
3 comment(s)

takut pulak bile teringat semalam..Allah punya kuasa,
kadang-kadang sampai rase, betul ke aku nak jadi jururawat ni..betulkee?mampu ke nak jage anak org?mampu ke nak pikul tangungjwab? *kdang2 rase macam tak mampu.. tapi, ni da bende yang aku pilih, nak tak nak kene teruskan je lah..

ok..bermule la cerite ;
few weeks ago, ade satu family ni mintak aku jage adik diorang yang sakit kat rumah..
ok, mmandangkan aku pun memang tak de bende nak buat..trime je la..walau dalam hati, mcam was2..
tkut kut, yela jge kat rumah..ape2 jadi, sape nak tanggung..pandai plak nak buat MEGACODE sensorang..fuuuu
ok, nak di jadikan cerite, tah macamane adik die kena admit ward plak because of some infection.. i dont know what kind of infection..then, daripade jage kat rumah, aku kene jage kat spital..

Fyi, adik ni da  1thun 9buln sakit..punce ape, wallahua'lam..tapi, last diagnose is ESRF n ade tracheostomy n CAPD smue..tapi bole nampak, adik ni sangat2 lah kuat..even die macam tu, bole nampak macamane die still try to survive..

so, start la aku jage kat spital..buat la smue ape yang patut.. 
dan pagi tu, yee pagi tuu.. bole plak aku rase macam lapa gilee2 punye, sbb malam tu da tak makan..
pagi tu, lepas siap2 kan adik tu..siap sponging, suction, feeding+ubat, dressing je tak buat sebab doktor tak round lagi, tengok vital sign die pkul 8 pye pun ok..

aku pun bejalan la ke cafe dalam pukul 9.30am camtu utk memenuhi perut yang lagi tadi mintak makan kan..
b4 aku tinggal, semue ok..SERIUS! and adik tu pun macam da layuu je mata nak tido..so, aku ingat tak de pape la kan..aku pun tinggal je la, 

then, makan punye makan..*hati macam tak sedap jgak ni, rase macam nak balik cepat..

balik2 tu, tengok ade staff nurse kat tepi adik tu tgah nak amek SPO2, BP smue lah..
so aku biakan je la kan, same tengok adik tu macam tidur..cume kepala die telentok lain macam,
then aku pun betul2 kan lah sikit..
smentare tggu staff nurse tu wat kije die, aku duk la tepi tu tengok dari jauh..
tak lamee, aku denga staff nurse tu cakap "Dokter, patient COLLAPSE ni..!" MASYALLAH, just imagine perasaan aku waktu tu! patient yang bawah jagaan aku..COLLAPSE?COLLAPSE?!! FOR REALL!!

dokter plak, ramai  cam baru2 lagi..aku pun xpham, then staff nurse pun lari la dgan emergency trolly tu smue kan..macam biase, tapii...tak dapat nak buat ape, adik tu da pergi selama-lamanya..Innalillah, 

tak payah tanye la kan, perasaan aku mase tu..dengan dokter yang tak hbis2 mintak aku call family die suh datang, dengan aku pun tga cari idea+kekuatan nak bagitau family die..aduiii, memang..tah, tak tau nak cakap ape..tediam, helpless, hopeless, almost fainted..
*****************************

tapi dokter bagi tau, punce kematian sebab keadaan adik tu sendiri, jangkitan and maybe hyperkalemia..

tak lame family die sampai.....
Alhamdulilah, sangat2 bersyukur, family die bole terime and redha dengan ape yang dah berlaku..
tak de lah nak salah2 kan orang sane sini, maybe sebab adik tu da lame sakit kan..
diorang pun tak nak tengok adik tu terseksa..

lepas siap2 semua urusan, arwah pun di bwak balik dengan van mayat..dan selamat dikebumikan semalam petang..

semoga arwah dicucuri rahmat..Al-fatihah...

Labels:


Older PostNewer Post
♥ Si Penconteng ♥

Bismillahirrahmanirrahim... ♥ the owner of this blog ♥ do call me nadia or UCU ♥ Johorian ♥ Nurse2be ♥ UniSZA's student ♥


♥ FootPrints hEre:D ♥

:)

♥ jom follow me on: ♥

CikMisi Nadia


♥ Kesayangan ♥


♥ Thanks to:) ♥

Skin By //SuhailaRoslan

Semua Hasil Contengan Di Atas Adalah Hak Terpeliha Tuan Belog